За безсънието & за спокоен сън

неделя, 29. ноември 2015

За безсънието & за спокоен сън

Сънят е абсолютна предпоставка за физическо и психическо здраве. Въпреки това, ние често му придаваме второстепенна роля, или дори го смятаме за досадна неизбежност. Но тъй като всеки човек прекарва около една трета от живота си в спане, не бива да се подценява важността му. Това се забелязва особено, когато се появят проблеми със съня.

Много дълго време сънят се е разглеждал като неактивно състояние, при което не се случва нищо с организма. В Древна Гърция сънят и смъртта са били разглеждани като братя, смъртта като съвършен сън. Едва в Римската империя е било признато, че сънят се контролира от мозъка. Смятало се е, че е от съществено значение за регенерацията на мозъка. Чак с появата на сканирането на мозъка е било установено, че има много динамични процеси, при които се редуват единични, циклично повтарящи се фази.

Мозъкът извършва сложни процеси, но и отделните органни системи се променят в зависимост от фазата на съня. Освен това, има отделняне на различни хормони, а други биват потиснати.

Има много теории за това, защо хората се нуждаят от сън. Някои смятат, че съня е за запазване на енергията, регенерацията на органи или обработката на информацията, записана през деня от мозъка, се обсъждат като вероятни. Въпреки всички тези теории, все още няма никакво реално обяснение защо човек спи.

Колко важни са редовни и достатъчно дълги фази на съня, може да се наблюдава най-драматично, когато се появят проблеми със съня. Първо, намалено е качество на живот. Това може да намали ефективността с до 70 процента. Ако безсънието продължи дълго, често се появяват болести. В много крайни случаи, това може да доведе дори до смърт.

Безсънието има много причини. Среща се много често. Около една четвърт от хората в Централна Европа страда по един или друг начин от безсъние. Приблизително 10% от населението се бори с хронични проблеми със съня, които продължават повече от три месеца. Причините за това са многобройни. Физически причини като болести, или външни обстоятелства като работа на смени, могат да бъдат причина за това, така като и психическо натоварване, причинено от стрес, трудности или психическо заболяване.

Не винаги се нуждаете веднага от лекарска помощ. Като сновно правило важи: Ако не можете да заспите три пъти седмично или да спите спокойно, будите се винаги много рано сутрин или сте постоянно уморени? Тогава е най-добре да потърсите професионален съвет.

В много други случаи причина за лош сън са краткосрочни натоварвания (Jetlag) или влияния на околната среда правят (светлина). В такива случаи има няколко трика, с които ще можете да спите отново през нощта:

  • Често помага дори само, ако човек си зададе въпроса защо не може да заспи. Хигиената на съня е ключовата дума. Колко спокойно е в спалнята, където стои телевизора, в стаята достатъчно тъмно ли е и т.н.

  • Въздържайте се от стимулиращи напитки. Алкохолът също трябва да се избягва. Последното наистина ни прави сънливи, но нарушава самия сън. Никотин и кофеин трябва да се избягват вечер. Те стимулират и се заспива трудно. Също така не забравяйте вечер да не преяждате. С пълен стомах се спи лошо.

  • Вечерни ритуали, с които тялото се подготвят за периода на почивка, могат да направят чудеса. Лягайте си всеки ден по едно и също време и преди това винаги правете едно и също.

  • Никакъв спорт преди спане. Усилената физическа активност стимулира кръвообращението и ви ободрява. Намаляването на стреса функционира чрез спорт отлично, но трябва да се избягва в по-късните часове на вечерта. Същото важи и за психически много изморителни дейности. По-добре не се занимавайте с проблеми или вълнуващи неща. Освен ако не искате дълго още да лежите будни.

  • Етеричните масла могат да помогнат. Има определени масла и смеси, които действат изключително релаксиращо и така улесняват заспиването. (Избрани продукти за ароматерапия можете да намерите тук.)