Диета и акне: какво бихте могли да направите

понеделник, 22. юни 2020

Диета и акне: какво бихте могли да направите

Тук разглеждаме най-вероятните теории за акнето и храненето и отговаряме на въпроса какво можете да направите, за да предотвратите сами появата му.

Теория 1: Гликемично натоварване

Гликемичният индекс (GI) е число при храните, отразяващо ефекта им върху нивото на кръвната захар на човек. Храните с висок ГИ включват сладки зърнени закуски, бяло брашно, бисквитки и бонбони.

Гликемичното натоварване (ГИ - гликемичен индекс) се основава на размера на порциите, които ядем и следователно е практично продължение на науката за ГИ към ежедневието ни.

Теорията е, че храните с висок ГИ се усвояват бързо, което води до повишаване на нивата на кръвната захар. Това активира панкреаса, което причинява остро повишаване на инсулина заедно с други хормони.

ГИ и проучвания за акнето

Като цяло изглежда това оспорвана област с противоречащи в момента доказателства в проучванията.

В едно проучване 248 мъже и жени от Ню Йорк бяха помолени да попълнят валидиран въпросник за честотата на храните и да съобщят за тежестта на акнето. Резултатите показаха, че участниците с умерено до тежко акне имат значително по-голямо гликемично натоварване в диетата си и повишена консумация на захар.

Проведени са и рандомизирани контролирани проучвания.

Няколко от тези проучвания показват подобрения в следните области: акне, нива на хормони и производство на себум след лека на ГИ диета, друго проучване не установи връзка. Така че са необходими повече изследвания в тази област!

Теория 2: млечни продукти

Има друга теория, че млякото може да влоши акнето. Твърди се, че повишава концентрацията на инсулин и хормона IGF-1 в кръвта. Тъй като млякото съдържа въглехидрати, има повишаване на нивата на кръвната захар и инсулин, подобно на ефектите на диета с висок ГИ.

Интересното е, че млякото има три до шест пъти по-голямо гликемично натоварване от очакваното, а добавянето само на малко количество мляко към храни с нисък гликемичен индекс увеличава инсулиновия отговор до нивата, характерни за хранене с висок ГИ. Това се отнася за обезмасленото мляко и пълномасленото мляко, но не и за сиренето.

Млякото също може да допринесе за акне поради сравнително високото си съдържание на хормони. Когато се консумира в големи количества, е доказано, че повишава нивата на IGF-1 в кръвта.

МЛЯКО и проучвания за акнето

Две големи проучвания предоставят най-убедителните доказателства за връзка между млякото и акнето.

И в двата случая участниците бяха помолени да запишат какво ядат за тригодишен период. И в двете проучвания високата консумация на мляко повишава риска от акне с около 20%.

Друго проучване установи, че акнето е свързано с честа консумация на мляко, но не и с пълномаслено мляко или сирене.

Проблемът при всички тези изследвания е, че те остановяват връзката между млякото и акнето само като ги наблюдават. Няма рандомизирани контролирани проучвания, които да изследват такава връзка.

Това означава, че не можем да докажем категорично, че млякото причинява акне, но има някои доказателства, че може да увеличи риска от развитие на акне.

Тъй като млякото съдържа повече от 60 различни молекули, е изключително трудно да се каже кои от тези компоненти насърчават акнето и кои не - особено защото има толкова широка гама от различни млечни продукти.

Учените все още се опитват да установят дали хормоните, високото гликемично натоварване или протеините в млякото предизвикват тези асоциации.

КАКВО ТРЯБВА ДА ПРАВИТЕ, АКО СТЕ СКЛОННИ КЪМ АКНЕ?

  • Отидете на лекар
    Отидете при вашия семеен лекар, за да обсъдите всички медицински терапии, които може да са подходящи освен промяна на диетата ви.
  • Използвайте малко комедогенни козметични продукти
    Помислете за избора на продукти за грим и грижа за лицето, които са без маслена или водна основа и са етикетирани като некомедогенни (без съставки, блокиращи порите).
  • Водете си дневник
    Водете дневник за храна / симптоми и потърсете модели и връзки между храната, която ядете, и евентуални появи на акне.
  • Контролирайте теглото си
    Ако имате наднормено тегло, помислете да свалите няколко килограма. Някои изследователи смятат, че затлъстяването задвижва производството на андрогени, които насърчават растежа на клетките на кожата и производството на масла, което може да доведе до акне. Идеалната цел е тяло с BMI между 20-25.
  • Намалете консумацията на мляко
    Помислете за пропускане на мляко и млечни продукти за известно време. (но се уверете, че се снабдявате с достатъчно калций.)
  • Ниско гликемично натоварване
    Помислете за диета с ниско гликемично натоварване. За целта се опитайте да избягвате рафинираните въглехидрати и вижте дали това се отразява на кожата ви. Пример за ден с нисък гликемичен индекс:
    • Закуска: две варени яйца, резен пълнозърнест хляб, авокадо и пресни домати.
    • Междинна закуска: шепа бадеми
    • Обяд: леща с пресен спанак, настърган копър и козе сирене.
    • Междинна закуска: Две филийки черен хляб с една супена лъжица хумус.
    • Вечеря: пиле със салата от киноа с тиква, лют червен пипер и броколи.
      Вече има и специални готварски книги, с които да се готви с ниско гликемично натоварване на организма.

В заключение

Все още няма солидни доказателства, че начинът на хранене причинява акне, но има много доказателства, че той може да го влоши и има някои хранителни стратегии, които си струва да опитате заедно с медицинска терапия.

Типичната западна диета, базирана на рафинирани въглехидрати с висок ГИ и млечни продукти, може да бъде отговорна за акнето.

Здравословната, разнообразна диета с висок процент пълноценни храни като плодове, зеленчуци, бобови растения и ядки е добра идея. Опитайте този тип диета, за да видите дали симптомите на акне се подобряват. Въздържането от мляко също би могло да се обмисли, стига да си набавяте достатъчно количество калций.